Tuesday 21 April 2009

Pesta Buku & Final Exam

Assalamualaikum w.b.t..

Sgt lama tidak berkunjung dan mencoret di dalam Bintu Abi..
Semoga sahabat2 dan para pejuang Islam sihat2 hendaknya.. Moga dikurniakan 'mudah' dan 'tenang' di dalam meneruskan perjuangan..

Hmm..tak tahu ingin mula dgn apa..

Terlalu byk yg keciciran sehingga jadi buntu bagaimana mahu disambung coretan..

Sebelum lebih terlewat, saya ingin mengambil kesempatan yg hampir hilang ini utk mengucapkan TAHNIAH buat Dato' Seri Ir Nizar atas kejayaan menambat hati pengundi Bukit Gantang pd pilihanraya kecil yg lalu.. juga TAHNIAH buat YB baru Bukit Selambau, YB S. Manikumar atas kejayaan membolot kemenangan pilihanraya kecil di Bukit Selambau baru2 ini..

Juga syabas dan tahniah di atas usaha2 gigih yg dilakukan oleh segenap masyarakat yg tidak henti2 menghulurkan tangan untuk membantu segala gerak kerja pilihanraya di dua DUN tersebut.. Tanpa kita bersatu, kemenangan itu mustahil..

Di kampus-kampus, terutama kampus UM- Selamat menjalani bulan peperiksaan dgn baik dan lancar tnp sebarang provokasi seperti yg berlaku pd tahun lepas.. BP terbakar..!!

Namun, di kejauhan.. di kala ramai yg bertungkus lumus study membabi buta.. masih ramai insan yg berkunjung ke tapak pameran buku antarabangsa di PWTC.. Antara insan yg ramai2 itu termasuklah saya..

Exam, exam juga..tapi buku mesti beli..!! Itu saya.. Susah nak dapat buku yg best2 dan murah kalau tak kat pesta buku yg setahun sekali ni je.. Nak tak nak terpaksa curi masa study..

Setelah bertapak hampir 4 jam di pesta buku, akhirnya saya pulang dgn 4 buah buku.. (itupun dihadkan atas faktor kurangnya duit, kalau tidak pasti lagi berlambak buku yg dibawa pulang..).. Itu yg mampu dibeli.. Masih ada lagi buku yg kepingin utk dibeli tapi duit tak cukup..

Pulang dgn 4 buah buku belum cukup memuaskan hati.. Namun, apakan daya.. Terpaksa kuakur..

DUA WAJAH: Tahanan tanpa bicara (oleh Dr Syed Husin Ali)- offer RM18 dari RM20 dan 3 lagi buku tulisan novelis thriller no. 1 Malaysia, Ramlee Awang Murshid- Mandatori, Adam dan Mikhail.. (ketiga-tiga novel ni dapat offer RM45 utk 3 buku, sebab tu beli..).. Lagipun, saya memang kepingin baca ketiga2 buku ni.. Menarik..!!

Ada beberapa buku lagi yg tak kesampaian hajatnya...
1. Tarbiatul Aulad Jilid 1 & 2 yg siap diterjemah (oleh Abdullah Nasih Ulwan) - RM63 utk dua2 jilid.. murah je.. kalau beli asing, Jilid 1= RM37, Jilid 2= RM45..
2. LIM GUAN ENG: Dari penjara ke tampuk kuasa (oleh Wan Hamidi Hamid) - RM20 mungkin lepas less dapat RM18.. murah jugak..
3. Keganasan, Penipuan & Internet: Hegemoni media daulah pecah (oleh Hishamuddin Rais) - RM30 dgn less 10%..
4. Hidup Bagaikan Sungai Mengalir (oleh Agnes Khoo) - RM30 dgn less 10%..
5. Integriti POLITIK di Malaysia: Ke arah kefahaman yg lebih sempurna (di edit oleh Anis Yusoff, Mohd Rais Ramli & Zubayry Abady Sofian) - RM50 hardcover, RM30 softcover..belum less lagi..
6. Rintihan Terpendam @ The Silent Cries yg telah diterjemah oleh ITNM (oleh Kenzaburo Oe) - RM40 sebelum less..
7. Keberanian Menggapai Harapan (oleh Barack Obama tapi telah diterjemah oleh ITNM) - RM40..murah..

Banyak kan? Tapi duit tak cukup.. hmm.. Tengoklah hujung minggu ni macam mana.. Mungkin boleh dapat dari source yg kukuh.. (umi ke.. abi ke..).. akan kubertandang utk kali yg ke-2.. =)
Yg paling penting buku no. 1, 2 dan 6 mesti diusahakan utk dibeli.. Mudah2an dipermudahkan..

Apapun, GOOD LUCK buat semua teman2 yg mengenali diri ini, yg akan menghadapi exam tak lama lagi.. (kalau kenal saya tapi tak exam, tak terlibat utk menerima pengucapan ini ya.. =p)..

Semoga segalanya berjalan lancar dan dgn mudah.. Semoga semuanya sukses di kemudiannya.. Buat teman2 yg hanya tinggal berbaki utk sem ini, buatlah yg terbaik jika kalian tidak mahu menyesal dan terasa ingin kembali mengambil pengijazahan..

Apapun, GOOD LUCK semua..!! ALL DA BEST..!!
Semoga ALLAH menunjuk jalan yg benar..ameen..

3 comments:

Mohd Muzzamil bin Mokhtar a.k.a Muzze said...

salam...sy still x berkesempatan nak g klbif....target this saturday...doakan ye kak (my seni0r)urusan d permudhkan....

p/s: x beli buku academic? (envirmnt)

demartyr said...

akak doakan saya dpt jwb ngan tenang..hehe

Bintu Abi said...

x bli muzammil..
klu nk bli byk sgt subjeknye..
xde yg btul2 fokus..
insyaallah akk smbg master nnt, dah ade p'khususan ape, akk bli..
awk nk pnjm pn blh.. =)