Thursday 6 November 2008

Jodoh dan Perkahwinan..

Alhamdulillah..selesai sudah 1 paper..tinggal lagi 2 paper utk di tamatkan..Ya ALLAH, mudahkanlah urusan hambaMU yang lemah ini..moga2 sejarah yang lalu tidak menjadi pengajaran buatku untuk kali yg ke-2..ameen..

Hmm..sekarang ni semua orang tengah sibuk mengulangkaji pelajaran..ye la..kalau sebelum ni masing2 sibuk dengan kerja2 persatuan ataupun sibuk menyiapkan assignment, sekarang la masanya untuk telan dan hadamkan semua subjek yang ada..ni la masa yang org panggil sbg pecutan terahir..

Dalam sibuk2 orang menghadapi demam peperiksaan ni, tak kurang juga kakak2 atau abang2 yang juga sibuk mengadakan majlis2 walimah..tak putus2 dapat undangan..sampaikan perkara yang menjadi buah mulut teman2 di rumah sewa adalah berkenaan soal kahwin, jodoh dan yang seumpama dengannya..

Beberapa hari yang lepas, saya YM dengan seorang sahabat ni..tak perlulah dinyatakan siapa orangnya..juga membincangkan soal jodoh..

Katanya, dia belum dan tak layak untuk sesiapa pun..hmm..saya pun berfikir "apa la aku nak cakap kat kawan aku sorang ni.." Fikir dan fikir akhirnya ALLAH beri ilham..

Soal jodoh ni bukan urusan kita.. Ni semua urusan ALLAH.. Cuma kita ni beriman atau tak je dengan setiap jodoh yang telah ditetapkan untuk kita dan juga orang2 di sekeliling kita.. Kalau difikir2kan selalu memang boleh resah, gelisah dan tak tentu arah.. "Siapa lah nak kat aku ni?" "Aku ni akan jadi anak dara sampai tua ke?" "Aku ni layak ke untuk sesiapa?" dan lain-lain yang pelik2..lebih2 lagi orang perempuan..

Bagi saya, apa yang penting ialah doa.. jangan risau..jodoh setiap dari kalangan hambaNYA ni dahpun ditetapkan.. cuma lambat atau cepat je..

Lagi satu, ramai yang beranggapan kalau diri dia kurang baik, takkan dapat jodoh yang baik dan sempurna.. Betul, at-toyyibuun lit toyyibaat.. tapi tak bermakna kalau kita ni jenis yang selalu buat salah kita takkan dapat jodoh yang baik dan yang memenuhi kriteria yang kita impi2kan..

Bagi saya, setiap pasangan yang dijodohkan itu mempunyai kelebihan dan kelemahan masing2..bukanlah seseorang itu lebih baik atau lebih bagus dari pasangannya..tapi sama2 ada kelebihan dan sama2 ada kelemahan..sebab itu dijodohkan bersama..supaya masing2 boleh tampung menampung antara satu sama lain..

Berkenaan soal nak dapatkan cinta Allah terlebih dahulu sebelum dapatkan cinta manusia.. Bagi saya, bagus untuk sesiapa yang berjaya mendapat cinta Ilahi sebelum dia mendapatkan cinta manusia..tapi tidak bermakna sesiapa yang mendapatkan cinta manusia terlebih dahulu sebelum mendapat cinta Ilahi adalah tidak bagus..

Kita kena maklum, ALLAH ciptakan setiap makhluk di muka bumi ini ada tujuannya.. Dalam al-Quran banyak disebut tentang lihatlah alam dan syukurilah..itu tanda kita ingat ALLAH..

Sama lah juga konsepnya dengan manusia..kalau dengan mendapatkan cinta manusia kita boleh sampai kepada cintaNYA, apa salahnya kalau kita mencari cinta manusia terlebih dahulu..lihat manusia, syukur dengan apa yang dikurniakan padanya, insyaallah ALLAH sentiasa dalam ingatan..

Walau apapun, jangan lupa berdoa.. Mohon dijauhkan dari kelalaian dalam nikmat cinta manusia yang sementara.. Mohon dijauhkan dari pandangan dan godaan nafsu yang boleh menghijab kebenaran walaupun di depan mata..

Ingatlah, walau apapun yang kita lakukan, baik atau buruk, betul atau salah, kita adalah manusia..yang masih perlu bergantung padaNYA..

Semoga sahabat2 yang bakal dan telahpun melangsungkan perkahwinan dikurniakan kebahagiaan sehingga ke akhir hayat..

~Uniknya Percaturan ILAHI untuk Hamba2NYA~

12 comments:

Wan Nur Shuhada binti Wan Hasan said...

em, cam x layak je nak komen kat post yg b'tajuk "jodoh dan perkahwinan" ni...kehkehkeh...

tp nak wat muke x malu gak la...hehe

em, mmg la doa tu pntg. tp d smpg doa tu kena ad usaha, ikhtiar dan diikuti dengan tawakal...

tp ape2 pun, kepada yg bakal m'dirikan 'masjid' tu, terima la pasangan anda seadanya...dia jg manusia..kalo nk m'hrpkn yg t'baik smpi ble pn xkan jmpe..kalo jmpe pn x gne sbb yg t'baik tu pn msti nk yg lg baik jgk...huhu

kesimpulannya cermin la diri sendiri...kt pn x sempurna kan..belajar m'hargai apa yg ada di sekeliling kt..

dlm p'hubungan or p'shbt dan yg seumpama dgnnya, jgn cbe m'harapkan sesuatu drpd psgn, tp biarlah kt yg m'beri sesuatu kpdnya. bukankah erti hidup pd m'beri...

ceh, aku ni b'ckp mcm b'pglman sgt je...haha

saje nyebok kat blog hang..k selamat maju jaya...mga2 hang pn dpt psgn yg t'baik.. (^.~)y

[baiki diri, hiasi peribadi, pasti dihargai --> blum dieksperimenkn lg ayt ni. so t'pulang la nk b'iman ke x...huhu]

syuhadah dzarawi said...

ei...mana bLeh. ak pon nak komen gak!! nGee...

tapi nak komen apa..?

hehe...tak tau nk ckp apa laa...aku doakan y terbaik la uTk ko.

annur~hang nak berusaha mcm mana?? tak paham. hehe

p/s: not prefer to talk bout this too much, there 'll be never too late or too earlY...segaLanYa terserah pd perancangan Allah. sudah ditentukan bah

laily said...

ayyo..bab ni pon nak komen gakla..eh..apsal muka anot n syud jer ni..korg ni kalo bab kawin laju jer..mentg2la da penghujung nyawa jer kat um ni...tp kan nabil..ko kalo bab jodoh ni memg terrorla..wakaka..

syuhadah dzarawi said...

ceh~laily kalo jelus ckp jer kome jelus...haha...

waa...tP ak stuju..dia ni kalo bab kawin mmg laju manjang..!!haha

Bintu Abi said...

slm..
hmm..korang ni mcm2 la..
papepun la.. =)

Wan Nur Shuhada binti Wan Hasan said...

cik laili, maafkan saya..yg ko dok kate muke aku ngan syud je ade, ko sedar tak...

sebenarnye muke ko pun slalu ade gak...haha!! tp xpe.. dsbbkn ko chy, ko mmg kene ade kat memane...tp make sure chy yg btul2 menyinar la walau campak kat memane pun...jgn malap...hehe

syud~berusaha la cmne pun...asal dapat...wakaka...xde la..cek pn x reti la..lum smpi seru kot..kasihku seru!!!

nabil~maap ye...bosan duk kat blog sndr...so cari gaduh kat blog org lain...tp hang jgn riso...ni gdh2 syg namenye...peace! (^.~)y =p

Bidadari Besi said...

Love to u all punye comment...

~gAduh2 cyg namanye..hihi..~

Bidadari Besi

syuhadah dzarawi said...

annur~ok la...jom kita berusaha bersama2!! hehe...

Pemasaran & Jualan (01115099848) said...

Menarik artikel ni.

Bile cerita bab jodoh n perkahwinan ni, kene cerita jugak bab praktikalnya. Ape tunggu lagi? Bila sahabat2 kita di as-shoff nak bina masjid? :)

syuhadah dzarawi said...

eh~aJud...kamu berminatkah??

haha...kami semua ni LmBaT lgi la. Kecuali NabiL. haha...

p/s: wink-wink-wink...

laily said...

wah..aizat nur pon joint skali ek..
eh anot..aku rase koma lg slalu..ko siap dgn gamba ic pon nak promote..

syud-Sori..aku xjeles k...

nabil-tukarla gamba aku g COMEL tu..taula aku amik dental..kot ye pon xyahla letak gamba yg tu..TUkARLA!!!!

Pemasaran & Jualan (01115099848) said...

alamak.. salah masuk tempat diskusi ke ana ni? Segan dah pulak..

Saranan kepada bintu abi: Sila letakkan tanda "Khusus untuk perbincangan muslimat sahaja" untuk artikel2 tertentu. =p